Museum van Loon vroeg mij om twee ledikanten uit de Vogelkamer onder handen te nemen. Patine verrichtte de restauratie van de antieke ledikanten uit het directoire. Een stijlperiode vlak voor het meer bekende Empire. De verbindingen tussen voet- en hoofdeinden en de corresponderende regels waren niet meer stevig, de panelen vertoonden storende krimpscheuren en de afwerking had door gebruik en onderhoud behoorlijke schade, zoals butsen, krassen en natuurlijke slijtage. Belangrijk uitgangspunt was dat er op een behoudende manier gewerkt zou worden en de uitstraling van de bedden in tact zou blijven. Heel bijzonder om voor dit historische grachtenhuis met een bijzondere geschiedenis te mogen werken!
Wat is er gedaan
- De scheuren in de pennen zijn klemmend verlijmd met huidenlijm. Daarna zijn de pennen verbreed met plakjes massief beuken, passend bij de originele houtsoort. Deze zijn klemmend verlijmd met huidenlijm.
- Pennen zijn waar nodig opgedikt.
- De moderne wielen zijn verwijderd, de ontstane gaten zijn gevuld met beuken pennen en er zijn vilten glijders met een gelerende lijmlaag aangebracht om krassen in de vloer te voorkomen.
- Er ontbrak een ledikantschroef en de verbinding was ooit met een ijzeren hoekprofieltje vastgezet. Er is een oude bijpassende ledikantschroef toegevoegd.
- De meest zichtbare schades in de afwerking zijn bijgewerkt om een rustiger beeld te creƫren. Ik ben behoudend te werk gegaan om de uitstraling van de ledikanten niet aan te tasten.
- Grotere scheuren met beweging in de lagen van het plaatmateriaal zijn met gewichten verlijmd. Deze scheuren zijn gevuld met een reversibel vulmateriaal en geretoucheerd. Kleinere scheuren zijn geretoucheerd met verf op acrylbasis (Golden fluid acrylverf en Talens Amsterdam Acrylverf).
- De afgesleten knoppen aan de bovenzijde van hoofd-en voeteneinde zijn geretoucheerd/gepatineerd en om slijtage te voorkomen is een laagje acrylvernis aangebracht.
Meubels met een geschiedenis
Patine werkt natuurlijk ook voor particulieren. De overeenkomst zit hem in de geschiedenis en verhalen die bij meubels en objecten horen. Ik vind het bijzonder om deze verhalen te horen en het geeft mijn werk een extra ‘laag’. En daarbij gaat het altijd om behouden wat mooi is en meubels bewaren voor de toekomst. Het is en blijft een prachtig vak!