Schade cilinderbureau

Door een stroef lopende lade van dit cilinderbureau moest er te veel kracht worden gezet om de lade open te krijgen waardoor een deel van het ladefront los kwam. Ook helde de ladekast flink naar achteren. Bovendien liepen álle lades stroef door slijtage aan de ladelopers, de onderzijde van de lades en ontbrekende of loszittende slingerlatten.

Wat is er gedaan?

  • Het ladefront is gelijmd en verstevigd met klosjes.
  • De fineerschade aan het ladefront is teruggelijmd en ontbrekende delen zijn gevuld en geretoucheerd.
  • De oude ladelopers zijn hergebruikt en met eiken verbreed omdat de oude lopers te smal waren. Er zijn klosjes onder de lopers gezet voor extra stevigheid.
  • De latten onder de lades zijn geheel vernieuwd.
  • De slingerlatten ontbraken op verschillende punten of zaten los. Oude slingerlatten zijn opnieuw gebruikt en ontbrekende latten zijn opnieuw gemaakt. Alle latten zijn met dierlijke lijm en met kleine spijkertjes op de ladelopers vastgezet.
  • Tegen de bestaande achterpoten, met al eerder uitgevoerde restauraties, zijn nieuwe poten geplaatst. Zodanig dat het bureau niet meer naar achteren helt en in een horizontaal vlak staat. De achterpoten hadden ook flinke fineerschade. Hier is oud mahoniefineer teruggeplaatst.

 

 

 

Over cilinderbureau

Tot 1770 worden klepbureaus en topbureaus gemaakt en vanaf dat moment maakt het cilinderbureau zijn entree. Het kwartronde deksel wordt weggedraaid door aan twee knoppen aan de voorzijde van het schrijfblad te trekken. Het interieur bestaat uit kleine laatjes en ruimtes waarin je spullen kunt opbergen, net zoals we dat ook al zagen bij de eerdere bureaus.

Het door mij gerestaureerde meubel is gefineerd met (bloem)mahonie. Het blindhout is eiken. Het bureau heeft nog kenmerken van het Rococo: de gebombeerde (buikvormige) ladekast. Het Neo-classisistische ladebeslag -met guirlandes, vaas-en diermotieven- is waarschijnlijk origineel, want ik kwam geen sporen van eerder beslag tegen. Het bureau heeft klauw-en balpoten. En… leuk om te weten dat de klauw-en balpoot afkomstig zijn uit de Chinese kunst, waar een draak met een parel onder zijn klauw waakzaamheid symboliseert.